Mina hjälpmedel för viktnedgång!

Jag har idag gått ner ca 36 kilo och jag får ofta frågan "Hur har du gjort?". Här kommer därför några av mina bästa tips.

För att lyckas hålla mig på banan i min viktnedgång har jag använt med av lite olika tjänster och finesser. För att veta att jag inte stoppar i mig för mycket mat varje dag så väger jag allt jag äter på en matvåg, detta registrerar jag sen på viktklubb.se som ger mig en överskådlig bild av hur mitt intag sett ut under en dag.
Just nu äter jag efter det kostschema som Lina gjort åt mig.

Jag ser också till att skaffa mig så mycket kunskap jag kan om det liv jag vill leva och hur jag ska göra för att nå mina mål. Väldigt mycket av detta handlar om hur jag ska lägga om kosten och i vilken ordning jag ska äta de tre olika nyttoämnena kolhydrater, fett och protein.
De dagar jag tränar ser jag till att alltid äta minst hälften av de förbrukade kalorierna och dem stoppar jag i mig genom att äta mer protein, t.ex. en proteindrink och lite snabba kolhydrater.
Protein behövs för musklernas återuppbyggnad och de snabba kolhydraterna ger kroppen extra energi för att kunna bearbeta proteinet snabbare så det kommer till musklerna så fort som möjligt.
Jag ser till att äta så mycket bra fetter som möjligt t.ex. avokado, lax, tonfisk, olivolja etc.

Se till att du aldrig glömmer bort vilken väg du vill gå.
För att aldrig glömma ser jag till att aldrig missa Biggest Loser som visas mån-tors kl 19:00 på kanal 5. Jag ser till att titta på alla tränings- och kostprogram jag kan och jag prenumererar på iForm - allt detta bara för att minnas vart jag vill. Det har verkligen varit behjälpligt och nu går allt på rutin.

En annan viktig komponent är det jag skrivit om så många gånger förut - ha ett bra supportteam runtomkring dig! Den här resan är så mycket lättare att ta om du har vänner och familj runt dig som vill hjälpa dig.

Om du var en bil och din tank bara behövde och bara rymde 50 liter, varför ska du då tanka i 75 liter?

Då måste den överflödiga bensinen lagras någon annanstans - i hjulen, karossen och sätena.
I människans fall omvandlas överskottet av energi till fett som lagras i fettdepåer på ex mage, rumpa, ansikte och lår.

Detta var bara några av de saker jag använt mig av och som jag aldrig velat vara utan. Kanske fungerar det för dig med? Kanske inte. Vi är alla olika och det finns inte en enda lösning för oss alla. Men en sak vi som vill gå ner i vikt har gemensamt är att alltid se till att vi gör av med mer energi än vi stoppar i oss.




Så... mina tips:
  • Köp en matvåg och väg allt du äter - utan undantag.
  • Gör av med mer energi än du stoppar i dig!
  • Kunskap är makt. Knowledge is key. Skaffa dig kunskap om allt som rör ditt mål.
  • Ha ett fungerande stöd runomkring dig.
  • Se till att du aldrig glömmer vart du vill. Sätt upp bilder på bra mat, på din inspirationskälla etc.
  • Hitta ett mantra som fungerar. När jag tränar använder jag mig utav "I dare you to quit!", det får mig att orka fortsätta. När jag går i affären och vill stoppa ner onödiga onyttigheter i korgen tänker jag "Va stolt du kommer vara om 15 sekunder när du inte stoppat den där chipspåsen i korgen!"

 

Hur gör du för att nå dina mål?






Kommentarer
Postat av: marta

Superbra tips! Det gäller att bestämma sig och ha viljan. Det finns inga genvägar till sådan framgång! Imponerande viktresa du gjort! Du är verkligen en förebild!

2011-04-18 @ 16:11:20
URL: http://martunia.se
Postat av: Maria

Hej!



Jag heter Maria och vill först bara säga att eranbligg är verkligen bra och inspirerande eftersom att jag själv försöker hänga med dessa hundra dagar! Men jag har några frågor, idag finns det så många förbränningspiller och shakes, jag undrar hur mycket sånt man kan kombinera och vilka av dessa produkter man ska använda sig av om man vill gå ner i vikt? Jag tycker allt sånt här med pulver är ganska läskigt och tror fördomsfullt att proteinpulver drar upp vikten. Hoppas detta är en fråga som ni kan svara på och kan rekomendera något bra för jag blir helt knasig i bollen av detta.

2011-04-18 @ 23:13:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0