Bland bröd & flingor

Eftersom det här inlägget var så uppskattat när jag la upp det på gamla bloggen tänkte jag att jag kör en fräck re-cycle och postar den igen. Nyttig kunskap kan (nästan) aldrig upprepas för många gånger, inte för öron som vill ta till sig av den i alla fall.

Vad jag vill ta upp igen är den luriga fällan bland bröd och flingor.
Förr läste jag aldrig bakpå livsmedlen. Nu gör jag det alltid så fort jag ska köpa något jag inte haft hemma förut. Jag vrider och vänder och jämför tills jag hittar det som tilltalar mig mest.
Så... vad är det man ska leta efter?
På den frågan finns massor av olika svar beroende på vilket livsmedel du tittar på och vilket mål just du har. Men en tumregel för bröd och flingor - nästan oavsett vilket mål du än har är att alltid hålla koll på sockerhalten. Idag går det så många reklamfilmer om olika livsmedel som sägs vara kanonbra för dig när dem egentligen inte är det.
Ta Lingongrova eller Kelloggs Special K som båda två marknadsförs som bra, sunda livsmedel - WRONG... De är båda fulla med socker och inte alls så bra för dig som du kanske tror!
Lingongrovan har nästan 10 gram socker per 100g tex vilket är långt över det rekommenderade för bröd och Kelloggs Special K innehåller nästan 18 g socker/100g. Det är alltså nästan en femtedel!! Om du vill hålla koll på ditt sockerintag kolla bakpå ditt livsmedel och läs näringsinnehållet. För bröd, flingor, musli etc kan du gå efter följande regel: Sockerarterna ska gärna ligga på 5g eller mindre. Kostfiber får gärna ligga på 5g eller mer. Säg att du hittar ett bröd som har 7g sockerarter/100g - var inte för snabb med att lägga det åt sidan då för det är nu ska du titta längre ner i listan på kostfiber. Överstiger dessa sockerarterna med minst 1g så jämnar det ut sig kan man säga. (Men.. helst ska socker arten vara under 5g och kostfibren över.)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0